Subsidieregeling Nijmegen brom en snor voor 2011


De gemeente Nijmegen heeft per 16 juni 2023 een subsidieregeling ter beschikking gesteld. Deze is voor het demonteren van scooters en brommers tot bouwjaar 2011. Deze subsidiepot is 100 duizend euro, naar verwachting zal deze snel op kunnen zijn. Iedere inwoner van gemeente Nijmegen kan 1 keer subsidie aanvragen. Het voertuig moet minimaal 12 maanden op naam van de aanvrager staan. Ook dit seizoen kunnen wij dit voor u regelen. U kunt aanspraak maken op 400 euro voor de sloopregeling en 400 euro  aanschafsubsidie op een elektrische tweewieler. Dus in totaal kunt u eventueel aanspraak maken op 800 euro  subsidie

 

Hoe werkt de sloopregeling subsidie? 

 


  1. Wij halen uw oude scooter/brommer thuis op.

  2. We nemen een sloopverklaring mee, die we samen met u invullen. U geeft ons het complete kenteken en wij gaan met de scooter/brommer naar een erkend sloopbedrijf. Vervolgens krijgen wij een ondertekende sloopakte. Die is verplicht voor de subsidieaanvraag. Ook hier willen wij u helpen deze in te vullen. Dit is de eerste 400 euro die u kunt aan kunt vragen voor de sloopregeling. 

  3. Wij tellen voor deze service € 50,-. Deze betaalt u pas bij ons in de winkel wanneer u alle documenten ophaalt. Bij aanschaf van een andere scooter of fiets betaalt u niets!

 

Hoe werkt de elektrische aanschafsubsidie?

 

U koopt bij ons een nieuwe of gebruikte elektrische fiets of elektrische scooter. Hier is een extra subsidie voor, tevens 400 euro. Wij helpen ook nu kosteloos met het aanvragen van de aanschafsubsidie. De totale subsidie loopt nu op naar 800 euro! Deze is alleen mogelijk in combinatie met de sloopsubsidie. Deze subsidieregelingen zijn eventueel ook te combineren met diverse fietsplannen. Dit in overleg met een van onze medewerkers. Heeft u vragen, bel of mail ons even, we helpen u graag!

 

https://www.giantstore-groesbeek.nl/nl

https://www.nijmegen.nl/diensten/subsidies/subsidie-slopen-brom-en-snorfietsen/

 

Helmplicht snorfiets 2023

Beste klant,

We krijgen in de winkel veel vragen over het wel en niet dragen van een helm op een 25 km/h snorscooters. Vandaar dit bericht om alle regels duidelijk te maken.


Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm (soort ski helm) op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht. U kunt een boete van €100,- krijgen bij het niet dragen van een helm.
Deze helmen hebben wij vanaf nu ook voor u in een groot assortiment in de winkel liggen!

Snorfietser ongewijzigd op fietspad

Snorfietsers mogen nog steeds op het fietspad rijden, ook na 1 januari 2023.

Mocht u toch 45 km/h (op de weg) willen rijden, dan kan Sanders Tweewielers vanaf 1 januari uw scooter omkeuren. Dit gaat nu nog via de rijksdienst weg verkeer (RDW) maar, kan vanaf 1 januari ook via ons!
De kosten van het omzetten van 25km/h scooter naar 45 km/h , zijn € 89,- exclusief kentekenplaat.

Hier vindt u alle informatie over het omkeuren van uw scooter.

Met vriendelijke groet,
Team Sanders

 Helmplicht snorfiets 2023 

Dat een helm verplicht is voor een bromscooter is al wel bekend, maar minder bekend is of er nu ook een helmplicht geldt voor een snorfiets of voor een speed pedelec. Nu zie je vaak nog mensen zonder helm rijden op een scooter of op een snorfiets. Er gaat wel degelijk wat veranderen in 2023, waarbij een snorfiets helm in Nederland wettelijk verplicht is. Hoe zit het nu precies? En waar moet je rekening mee houden wanneer je op een snorfiets rijd?

 

Landelijke helmplicht

Voor de Tweede Wereldoorlog reden er nog niet zoveel motoren in Nederland. Een motor was vooral een voertuit voor soldaten. Na de Tweede Wereldoorlog werd het een voertuig dat ook door het gewone volk kon worden bereden. En dit had grote gevolgen voor het verkeer. Er kwamen steeds meer ongevallen in het verkeer en dat was ook niet heel gek. Doordat het een vrij nieuw voertuig was, wist niet iedereen hoe ze er goed op moesten rijden. Daar kwam ook nog bij dat het in die tijd helemaal niet verplicht was om een helm te dragen. Daar kwam in het jaar 1972 verandering in. Als motorrijder was het toen verplicht om een helm op te hebben. Dat was niet alleen noodzakelijk voor de eigen veiligheid, maar ook werd er gekeken uit financieel oogpunt. Als mensen blijvend invalide werden door de ongelukken die zij kregen tijdens het motorrijden, dan had dit ook financiële gevolgen voor de rest van de maatschappij.

In de loop van de tijd reden mensen ook op bromfietsen en snorscooters. Scooters en brommers hebben op dit moment een geel kenteken en kunnen een maximale snelheid behalen van 45 kilometer per uur. Bromfietsers rijden op de autoweg en niet op het fietspad. Daar gaan ze te snel voor. Juist doordat ze op de autoweg rijden, is het dus belangrijk dat ze een helm dragen. Voor snorscooters of snorfiets ligt het even anders. Sinds het jaar 2018 is het aan de gemeenten om te bepalen of deze groep rijders ook een helm moet dragen of niet. Snorfietsen hebben een blauwe kentekenplaat en rijden wel op het fietspad. Zij kunnen niet harder rijden dan 25 kilometer per uur. Dit lijkt niet hard, en als je dit vergelijkt met een scooter of met een motor, dan is dit ook niet hard. Het wordt echter wel vervelend wanneer er een ongeluk plaatsvindt. Soms is de snelheid zelfs nog te hard voor op een fietspad, waar je maar stapvoets kunt rijden met een normale fiets. Er kunnen dus gevaarlijke situaties ontstaan. Ten eerste omdat er geen helmplicht is voor een snorfiets en mensen dus makkelijk een hoofdletsel kunnen krijgen wanneer er een ongeval plaatsvindt, en ten tweede omdat de snelheden van een snorfiets te snel zijn voor op het fietspad. Met een wetsvoorstel is er gekeken naar de mogelijkheid om ook snorfietsen op de autoweg te laten rijden en of het verplicht kan worden gesteld om ook voor een snorfiets een helmplicht in te stellen.

 

Vanaf 1 januari 2023: 100 euro boete

En het kabinet heeft inderdaad besloten dat er vanaf 1 januari 2023 een verandering wordt ingevoerd voor snorscooters. Het is dan verplicht om een helm te dragen en vervolgens moet er ook op de rijbaan worden gereden, omdat het steeds voller werd op de fietspaden. Wie zich niet houdt aan deze nieuwe wet, kan rekenen op een boete van 100 euro. Houd er daarom rekening mee dat je op tijd een helm koopt. Er zal wel eerst een overgangsperiode komen waarbij mensen kunnen wennen aan deze nieuwe wet en zodat iedereen de tijd heeft om een helm te kopen.

 

Reden achter de helmplicht

Een voornaamste reden achter de helmplicht heeft te maken met de veiligheid. De verkeersveiligheid moet beter en op dit moment is het aantal verkeersongelukken met snorscooters nog veel te hoog. Door de helmplicht in te voeren hoopt het kabinet dat mensen eventueel over zullen stappen naar een ander en veiliger vervoersmiddel. Indien dit niet mogelijk is, zal de helm en de verandering van rijbaan een steentje bij moeten dragen aan de verkeersveiligheid.

 

Welke helm op snorscooter?

Een helm voor een snorscooter dient te voldoen aan veiligheidseisen, net zoals een goedgekeurde speed pedelec helm. Deze helm moet in ieder geval zijn voorzien van een keurmerk. Dit keurmerk kan alleen worden gegeven aan een helm waarbij er dempende piepschuim is gebruikt binnen in de helm. Dit zorgt er namelijk voor dat bij het stoten of vallen het hoofd optimaal wordt beschermd. Ga ook altijd op zoek naar een professionele helm en zoek het keurmerk op.

Shop nu

 

Houd rekening met de veranderingen in de wet omtrent snorfietsen, en koop op tijd je helm.